ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΖΕΡΒΟΝΙΚΟΛΑΚΗΣ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΟΡΕΣΤΗΣ ΖΕΡΒΟΝΙΚΟΛΑΚΗΣ

ΚΝΩΣΟΣ

Ο Γρίφος Του Θρόνου

 

 

 

Στη βορειοδυτική γωνία της μεγάλης Κεντρικής Αυλής του Ανακτόρου της Κνωσού, μπροστά από την αίθουσα των πολυθύρων, συνωστίζονται πολλοί άνθρωποι, που περιμένουν υπομονετικά για πολλές ώρες κάτω από τον καυτό ήλιο, να μπουν στην Αίθουσα του Θρόνου.

Κάθε μέρα το ίδιο θέαμα, όλους τους μήνες του καλοκαιριού. Ο θρόνος της Κνωσού είναι για εκατομμύρια ανθρώπους από όλο τον κόσμο, το πιο ενδιαφέρον αξιοθέατο του παλατιού, γι’ αυτό και παρατηρείται αυτός ο συνωστισμός των ανθρώπων επί ώρες μπροστά στο πολύθυρο. Δυο ή και τρεις ώρες αναμονή, τους μήνες της τουριστικής αιχμής, που θα ήταν αρκετές για μια περιήγηση σε ολόκληρο το παλάτι.

Και όμως, επιμένουν κάτω από τον βασανιστικό ήλιο για να κάνουν ίσα-ίσα ένα πέρασμα από τον προθάλαμο της Αίθουσας του Θρόνου και να δουν πίσω από ένα ξύλινο κιγκλίδωμα τον αυθεντικό αλαβάστρινο Θρόνο της Κνωσού στο βόρειο τοίχο της αίθουσας και να τραβήξουν έστω μια φωτογραφία (χωρίς φλας), αν τα καταφέρουν.

 

Η ανθρώπινη «ουρά» μπροστά στην Αίθουσα των Πολυθύρων,
που οδηγεί στην Αίθουσα του Θρόνου είναι …απέραντη, κάθε μέρα, από νωρίς την Άνοιξη μέχρι αργά το Φθινόπωρο.

Το πιο πολυσύχναστο κομμάτι του παλατιού της Κνωσού.

 

Από τους επίμονους επισκέπτες αυτού του χώρου δεν λείπουν και οι μυημένοι, που φτιάχνουν με το νου τους ιστορίες για τον πιο ισχυρό άνδρα της Μεσογείου, που καθόταν κάποτε, πριν από μερικές χιλιετίες σε αυτό το θρόνο. Οι Illuminati της αρχαιογνωσίας, ίσως.

Όπως και να έχουν τα πράγματα, έξω από την Αίθουσα του Θρόνου συνωστίζεται καθημερινά ένα ετερόκλητο πλήθος, που ονειρεύεται να δει «το Θρόνο του Μίνωα» και παθιάζεται με αυτό.

Μπροστά σε αυτό το πλήθος που περιμένει στην ουρά βρίσκεται ένα αρχιτεκτονικό θαύμα της Μινωικής περιόδου, που είναι η επινόηση των πολυθύρων, αλλά οι περισσότεροι το προσπερνούν, αν και θα πρέπει να περάσουν αναγκαστικά από ένα άνοιγμα του πολύθυρου της Αίθουσας του Θρόνου, για να φτάσουν στο σκοπό τους.

 

Η Αίθουσα του Θρόνου της Κνωσού, με τον αυθεντικό αλαβάστρινο Θρόνο στη θέση που βρέθηκε κατά την ανασκαφή.

 

Ο προθάλαμος της Αίθουσας του Θρόνου ή Αίθουσα με το Πολύθυρο, ένα ευρύχωρο δωμάτιο καλής κατασκευής, με επιμελημένο δάπεδο, στρωμένο με αλάβαστρο. Στο βόρειο τοίχο ακουμπάει ένας ξύλινος Θρόνος, που είναι ακριβές αντίγραφο του αυθεντικού, που θα δούμε στη συνέχεια. Δεξιά και αριστερά από το ξύλινο αντίγραφο του θρόνου υπάρχουν πέτρινα πεζούλια, που η επιφάνεια του καθίσματός τους βρίσκεται λίγο πιο χαμηλά από το ύψος του καθίσματος του ξύλινου Θρόνου. Είναι φανερό ότι ο άνθρωπος (αξιωματούχος;) που καθόταν στον ξύλινο Θώκο έπρεπε να ξεχωρίζει από αυτούς που κάθονταν στα πεζούλια. Σε αυτή την αίθουσα του προθαλάμου βρέθηκαν ακόμη κάποια ιδιόρρυθμα αγγεία από αλάβαστρο, σε σχήμα ψωμιού, με άγνωστη χρήση.

Στο δυτικό τοίχο αυτής της αίθουσας υπάρχει ένα δίθυρο άνοιγμα που οδηγεί κατ’ ευθείαν στην Αίθουσα του Θρόνου. Μια αίθουσα με εντυπωσιακό διάκοσμο, που την κάνει να ξεχωρίζει. Στο Βόρειο τοίχο ακουμπά την πλάτη του ο αυθεντικός Θρόνος της Κνωσού. Είναι κατασκευασμένος από αλάβαστρο. Σώθηκε ακέραιος στη θέση του και αυτό είναι ένα ακόμη άκρως ενδιαφέρον στοιχείο τόσο για τους αρχαιολόγους και τους ερευνητές, όσο και για τους Illuminati, που φαίνεται να τους κεντρίζει αυτό το γεγονός.

 

Απεικόνιση της παράστασης ενός σφραγιδόλιθου, με λατρευτικό θέμα.

Η Μεγάλη Μητέρα Θεά, ως Πότνια Θηρών, ανάμεσα σε δυο φτερωτούς γρύπους.

Δυο γρύποι παραστέκουν (δεξιά και αριστερά) και τον θρόνο της Κνωσού.

Πάνω από το κεφάλι της Θεάς διακρίνονται δυο ιερά σύμβολα, του Διπλού Πέλεκυ και των Διπλών Κεράτων.

 

Οι αρχαιολόγοι πιθανολογούν ότι ο αυτός ο αλαβάστρινος, αυθεντικός Θρόνος της Κνωσού ήταν επιχρωματισμένος. Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο του είναι η ψηλή πλάτη, που κορυφώνεται με μια κυματοειδή απόληξη.

Ωστόσο, αυτό που φαίνεται να εντυπωσιάζει τους μυημένους, τους Illuminati, τους «συμβολιστές» και όποιους άλλους προστρέχουν εδώ αναζητώντας κάτι το ξεχωριστό, είναι ο σχηματισμός που υπάρχει στην μπροστινή όψη του καθίσματος. Εκεί σχηματίζεται μια νεαρή σελήνη, μια «μήνη», όπως είναι το αρχαίο της όνομα και ενδεχομένως το Μινωικό, απ’ όπου πρέπει να προέρχεται, όπως και τα ονόματα: Μίνως, μινωικός, αλλά και ο μήνας. Η φεγγαρολατρική Κνωσός είναι φυσικό να προσδιορίζεται με το φεγγάρι και τις απεικονίσεις του.

 

Η αδιάκοπη, πολυάνθρωπη «ουρά» προς την Αίθουσα του Θρόνου, μοιάζει να μην έχει τελειωμό.

Ωστόσο, αυτή η πολύωρη αναμονή αξίζει τελικά τον κόπο.

 

Στη μπροστινή όψη του καθίσματος του Θρόνου υπάρχει ανάγλυφη απεικόνιση της νεαρής Σελήνης και πάνω από αυτή ακριβώς υπάρχει η απεικόνιση ενός ολοστρόγγυλου, γεμάτου φεγγαριού ή ενός ήλιου. Μια Πανσέληνος, το πιθανότερο! Οι απεικονίσεις αυτές με τη Μήνη και την Πανσέληνο, ενδέχεται να προσδιορίζουν και το όνομα ή το αξίωμα του ανθρώπου, που κάθεται σε αυτό το Θώκο, του Μίνωα: Του Βασιλιά του Θρόνου του Φεγγαριού, αλλά και του Αρχιερέα της λατρείας των Άστρων.

Το βέβαιο είναι ότι δεν λαξεύτηκαν χωρίς λόγο οι εικόνες της Νεαρής Σελήνης και του γεμάτου φεγγαριού ή του ήλιου, μπροστά από το κάθισμα του Θρόνου.

*Το ίδιο δεν θα πρέπει να θεωρείται τυχαίο ότι στον τοίχο χαμηλά, δεξιά και αριστερά από τον θρόνο υπάρχουν τοιχογραφημένα δυο Διπλά « Έψιλον».

Ας μείνουμε εδώ με αυτά τα εξαιρετικά σύμβολα, που προσδιορίζουν το Θρόνο της Κνωσού. Όμως, στον ίδιο βόρειο τοίχο, που ακουμπά ο αλαβάστρινος Θρόνος υπάρχουν και άλλα ακόμη σημαντικά πράγματα, όπως η τοιχογραφία που τον καλύπτει εξ ολοκλήρου, με ζωηρά, φωτεινά χρώματα, στα οποία κυριαρχεί το γνώριμο, επιβλητικό, μινωικό, χοντροκόκκινο της Κνωσού και το λευκό, με το οποίο αποδίδεται ένας κυματοειδής σχηματισμός που διατρέχει τους τοίχους. Μια κόκκινη γραμμή διατρέχει επίσης τους τοίχους στο ύψος της επιφάνειας του καθίσματος του Θρόνου και πάνω σ’ αυτή τη γραμμή κάθονται δυο αντικριστοί «Γρύποι», που φαίνεται να προστατεύουν το Θρόνο. Πανομοιότυποι γρύποι υπάρχουν και στο δυτικό τοίχο. Από την ίδια κόκκινη γραμμή που πάνω της κάθονται οι γρύποι, εκφύονται και κρίνα της θάλασσας. Αλλωστε, ο ανοιχτόχρωμος σχηματισμός πάνω από αυτή την κόκκινη γραμμή, παραπέμπει σε αμμοθίνες απ’ όπου εκφύονται τα κρίνα της θάλασσας, προσφιλές θέμα στις απεικονίσεις των μινωιτών.

Το ανάπτυγμα της τοιχογραφίας του Θρόνου παραπέμπει σε αντίστοιχα αναπτύγματα παρόμοιου τύπου από τις τοιχογραφίες στην «Ξεστή 3» της πόλης του Ακρωτηριού στη Σαντορίνη, αλλά και της «Τοιχογραφίας του  Στόλου», από τη «Δυτική Οικία, που το ανάπτυγμά της περιτρέχει και τους τέσσερις τοίχους ενός δωματίου.

 

Ο Πρίγκιπας των Κρίνων, με το περίτεχνο διάδημα από κρίνα και φτερά παγωνιών, όπως ακριβώς και ο διάκοσμος στην Αίθουσα του Θρόνου.

 

Οι «Γρύπες», που παραστέκουν το Θρόνο είναι ζώα μυθικά, με κεφάλι παγωνιού και σώμα λιονταριού, σύμβολα και τα δυο μιας εξουσίας επίγειας (το λιοντάρι) και θεϊκής (το παγώνι). Το περίτεχνο στέμμα που φοράει στο κεφάλι του ο Πρίγκιπας των Κρίνων έχει κρίνα και φτερά παγωνιού, έχει δηλαδή δυο από τα στοιχεία που υπάρχουν σε αυτή την τοιχογραφία της Αίθουσας του Θρόνου, τα κρίνα (της θάλασσας) και τα φτερά του Παγωνιού. Κάποιοι αποκαλούν το Θρόνο της Κνωσού και Θρόνο του Παγωνιού.

Ο χώρος αυτός με τους επάλληλους, πολλαπλούς συμβολισμούς είναι η χαρά των μυημένων, που «παίζουν» με τα σύμβολα και επιχειρούν λογιών αλχημικές σκέψεις.

Οι «γρύπες» του θρόνου έχουν στο λαιμό τους ένα κόσμημα, που κάνει επίσης εντύπωση. Είναι μια σπείρα (σύμβολο της αιωνιότητας, αλλά και της αναγέννησης), που οι άκρες της απολήγουν σε άνθη παπύρου, ένα στόλισμα που χαρακτηρίζει τον πολιτισμό και την τέχνη της Φαραωνικής Αιγύπτου. Ο πάπυρος είναι διπλό σύμβολο: γνώσης (του Φαραωνικού θεού Θωθ) και εξουσίας (στα σκήπτρα των Φαραώ). Ο ανακτορικός πολιτισμός της Κρήτης βαδίζει παράλληλα με αυτόν της Φαραωνικής Αιγύπτου, ενώ ένα πλήθος αρχαιολογικών ευρημάτων πιστοποιούν ότι οι δυο αυτοί πολιτισμοί διατηρούν για ένα μεγάλο διάστημα άριστες σχέσεις.

 

Ο προθάλαμος της Αίθουσας του θρόνου, με θέα από το εσωτερικό του, προς την είσοδο με τα πολύθυρα, την εκπληκτική αρχιτεκτονική σύλληψη των Μινωιτών,

για να μπορούν να ελέγχουν τον εξαερισμό, τη θερμοκρασία και κυρίως το φως στις μεγάλες αίθουσες των σημαντικών δημόσιων κτηρίων τους.

Οι πόρτες του πολύθυρου οδηγούν κατ ευθείαν στην Κεντρική Αυλή του Ανακτόρου

 

Μπροστά από τον αλαβάστρινο Θρόνο, στο δάπεδο της αίθουσας, που είναι περίτεχνα στρωμένο με πλάκες από αλάβαστρο, είναι τοποθετημένο ένα αγγείο (λεκάνη) από πορφυρίτη λίθο.

Για τη χρήση αυτού του αγγείου, όπως και για την πραγματική του θέση, υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις.

Στο δυτικό τοίχο της Αίθουσας του Θρόνου υπάρχει μια μικρή πόρτα που οδηγεί σε ένα άδυτο, μια σκοτεινή αίθουσα με θρανία-αποθέτες.

Στη νότια πλευρά της Αίθουσας του Θρόνου υπάρχει μια δεξαμενή καθαρμών με ένα πρόστυλο από κολώνες που το κύριο σώμα τους είναι μαύρο και φέρουν κόκκινες ταινίες στο κιονόκρανο. Ένας φωταγωγός φέρνει το φυσικό φως σε αυτό το χώρο των καθαρμών.

Ορισμένοι αρχαιολόγοι-ερευνητές πιστεύουν ότι αυτή η Αίθουσα του Θρόνου ήταν το σημείο όπου χτυπούσε η καρδιά της Κνωσού και του μινωικού κόσμου. Ο Θρόνος του ¨Μίνωα¨, του Βασιλιά-Αρχιερέα, που είχε στα χέρια του την κοσμική και θεϊκή εξουσία. Είναι ο χώρος όπου ο Βασιλιάς-Αρχιερέας συζητούσε (;) με το ιερατείο και τους κρατικούς αξιωματούχους περί Δικαίου. Και ίσως γι’ αυτό σήμερα, ο θώκος του Προέδρου του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης είναι ένα ξύλινο πιστό αντίγραφο του αλαβάστρινου Θρόνου της Κνωσού.

Αυτά όλα που υπάρχουν σήμερα στην Αίθουσα του Θρόνου, ανάγονται στην Υστερομινωική περίοδο.

Για τους περισσότερους που περνούν από αυτή την αίθουσα, αρκεί το γεγονός ότι είδαν το θρόνο που καθόταν ο Μίνωας. Για αρκετούς, ωστόσο αυτό που κεντρίζει το ενδιαφέρον τους είναι τα Σύμβολα που υπάρχουν σε αυτή την Αίθουσα του Θρόνου, που φαίνεται να είναι το σημείο στο οποίο η Πολιτική Εξουσία συναντά την Εξουσία του Ιερατείου, (το πιθανότερο) στο ίδιο κορυφαίο πρόσωπο, που γνωρίζει τους κώδικες των μυστηρίων και τις μυστικές τελετουργίες της Μεγάλης Μητέρας Θεάς, στους αιώνιους κύκλους του Φεγγαριού.

 

ΝΙΚΟΣ ΖΕΡΒΟΝΙΚΟΛΑΚΗΣ

Αθήνα 20 Οκτωβρίου 2012





zervonikolakis.lastros.net   Επιστροφή στην αρχική σελίδα